Leta i den här bloggen

fredag 6 september 2013

Göra saker långsamt - bra för själen

Jag är definitvit inte någon high-tech-person. Jag är inte överförtjust i att hela tiden behöva lära mig hantera nya tekniska prylar och jag gillar inte heller att ständigt vara uppkopplad mot olika sociala nätverk, ha iPodlurar i öronen jämt och GPS:en som pratar med mig när jag kör bil. Att jag liksom aldrig får vara ifred med mina tankar. Jag är rätt så retro. Verkar det inte som om folk hade det mycket mysigare på 50- och 60-talen? Att de var gladare? Och definitivt mindre stressade? Jag trodde länge att jag var en av ytterst få som idealiserade ”hur-det-var-förr-när-man-kunde-få-ägna-sig-åt-en-sak-i-taget-världen”. Och det var jag kanske. Men inte längre! Trender föder antitrender nämligen. Och det är uppenbarligen fler än jag som har börjat känna sig slitna av det ”snabba samhället”.

Så nu kommer en-sak-i-taget-trenden. Jag läser bara fler och fler artiklar som handlar om att ta paus från allting genom att dyka in i ett enda intresse och under några timmar, en hel dag eller kanske till och med en vecka, få slippa – ja vaddå egentligen? Stökigheten kanske. I att ständigt vara tillgänglig och uppkopplad. Vi flyr helt enkelt in i något som ger oss legitimitet att få göra bara en enda grej och dessutom hinna andas samtidigt. Det är äntligen okej att stänga av världen utanför om man ägnar sig åt exempelvis:

Yoga
Jag inser att det måste vara mitt eget behov av att få vara ifred och stänga av som har styrt mig mot just yoga. Här SKA man stänga av sin mobil. Man BÖR gå helt upp i yogan. Kan det bli skönare vila från allt brus?

Meditation
Samma här. Man kan inte meditera med mobilen på. Meditation är just att koppla loss sig från verkligheten och inte göra någonting alls, utan bara sitta och att tankarna fokuseras på en enda sak, t.ex. andningen, ett mantra eller en ljuslåga.

Surdegsbak
Det långsamma och hälsosamma brödet. Det som får ta tid att baka. Vi återvänder till uråldriga metoder och tar oss den tiden. (Och om du gör det, se till och motstå frestelsen att fotografera ditt bröd och lägga upp det på Facebook och Instagram…)

Slow food
Lite samma sak. Slow food är en motvikt till snabbmat och ett stressigt liv. Mat ska få ta tid att laga. Och att äta. Man använder regionalt producerade livsmedel och tillagar med traditionella metoder, en trend som ursprungligen kommer från Italien.

Odla sin trädgård
Trädgårdsarbete är terapi för själen. Odla blommor och grönsaker, rensa ogräs och klippa fruktträd, så och skörda bland bin och fjärilar.

Keramik
Javisst, stå och dreja i någon jordnära ateljé och skapa med händerna. Och få vila hjärnan. Låta tankarna få flyta runt som de vill.

Retreat
Retreats har funnits rätt så länge nu som en tillflykt för överstressade själar som behöver vila sina hjärnor med tystnad. Gärna i kloster. Hit åker man för att bara få vara. Inte prata. Inte ha någon dator, tv eller mobil tillgänglig. Bara böcker, promenader, meditation och reflektion som enda underhållning.

Andra retro-prylar och trender som är på väg tillbaka in i våra liv och som saktar ner tillvaron:

LP-skivor
Som man måste lyssna på i den ordning som låtarna spelats in. Och som det behövs en speciell skivspelare för, som behöver stå på ett speciellt ställe och inte bara kan hänga med på joggingrundan eller i bilen.

Vintage
Kläder och möbler från tidigare årtionden som man tar om hand och fixar till och använder. Som tar lite tid att greja med. Men det är värt det. Tvärtemot slit och släng.

Bibliotek hemma med riktiga böcker
Ett rum med bokhyllor längsmed väggarna, med riktiga böcker i, och där man kan sitta och umgås; dricka te i stora fåtöljer eller ställa dit matbord och ordna trevliga middagar och diskutera saker. Därför att ett riktigt bibliotek skapar en atmosfär, som inte datorbiblioteken klarar.

Handarbete
Det finns egentligen ingen anledning alls att virka och sticka sina egna mössor, halsdukar och tröjor idag när det både är billigare och enklare att bara gå och köpa. Förutom då att vi VILL sitta och jobba med våra händer och skapa något samtidigt som vi umgås lite lagom anspråkslöst. Därför blommar stickkaféerna. Lite som gamla tiders syjuntor. Och visst är det roligare med en helt unik och egenstickad tröja. Som tagit tid att göra.

Analoga kameror
Stå i mörkrum och framkalla. Få en slutprodukt som är unik och som man jobbar fram utan digitalteknik och datorer. Och som tar lååång tid.

Goda nyheter för alla oss retro-typer alltså. Hitta något gammalt och traditionellt, eller helt udda och originellt, men låt det få kräva din totala uppmärksamhet. Det är bra för själen!